Espen Schei
Navn på kunstner (Overskrift)
Introduksjon
Espen Schei started early making comics, and was in the 1980s publisher of Forum

CV
CV Espen Schei
2017: Representert på nettgalleriet Galleri Sunderø
27. August 2016: Var en del av utstillingen Outside Art på Gummibaren, Union Brygge, Drammen
Mars 2016: Utstilling på Galleri Dragedalen, Bø i Telemark
28. November 2015: Utstilling på Galleri S9, Grunerløkka, Oslo
2014: Fargelegging av tegneseriealbumet Da Pønken kom til Lefsvika, av Christopher Nielsen (Bortsett fra forsiden)
2013: Jobbet som 3D-modellør på animasjonsfilmen Rulletrappen, av Christopher Nielsen. Modellerte sett, basert på design av Are Austnes, og noen karakterer med ansiktsuttrykk. Teksturert og rendret av Raymond Kreppene. Produsert av Qvisten Animasjon (under arbeid,detalj1, detalj2,detalj3, detalj4, detalj5, detalj6, detalj7, detalj8, detalj9, detalj10, detalj11, plakat, eksempel på utrykk: 1, 2, på vei, slutten)
2012: Airbrush-arbeider på Superstar, Flipper-installasjon av Christopher Nielsen, utstilt på Pop-senteret, Schaus-plass, Oslo
2011: Jobbet som 3D-modellør, for Qvisten Animasjon, på animasjonsfilmen Pelle på Sporet, barnefilm om Pelle Politibil, hvor jeg modellerte karakterer og ansiktsutrykk
2010: Fargelegging av en episode i tegneseriealbumet 26. November, av Mikael Holmberg
2010: Jobbet som 3D-modellør, for Qvisten Animasjon, på Knerten gifter seg, barnefilm , hvor jeg modellerte Karoline
2009-2010: Jobbet som 3D-modellør, for Qvisten Animasjon, på animasjonsfilmen Pelle Politibil går i vannet, barnefilm om Pelle Politibil, hvor jeg modellerte karakterene, med ansiktsutrykk, etter design av Stig Saxegaard (Pelle og Oda ferdig teksturert av Raymond Kreppene)
2008: Fargelegging av noen sider av tegneseriealbumet Bygdegutar, av Christopher Nielsen
2008: Jobbet som 3D-modellør, for Qvisten Animasjon, på barne-tv serien Kutoppen
2008: Jobbet som 3D-modellør, for Qvisten Animasjon, på Knerten, barnefilm, modellerte på Knerten
2007-2008: Jobbet som 3D-modellør, for Qvisten Animasjon, på animasjonsfilmen Kurt blir grusom, hvor jeg modellerte karakterer (Bl.a. Politimann, Sønn, nabo..)
2007: Jobbet på filmen Max Manus, for Storm Studios, der jeg modellerte skipet Donau i 3D, basert på gamle fotografier og skisse av Endre Skandfer ( Donau synker, Donau ved kai )
2006: Jobbet som “roto-monkey” (digital maskering, rotoskopi), for Storm Studios, på dukkefilmen Peter og Ulven, som fikk Oscar for beste animerte kortfilm, samt to priser i Annecy (fransk animasjons-festival)
2000-2002, 2005-2006: Jobbet som 3D-modellør, (og litt tekstur og spesialeffekter) på animasjonsfilmen Slipp Jimmy Fri, av Christopher Nielsen, hvor hovedoppgaven var modellering av karakterene (med ansiktsutrykk), designet av Ivar Rødningen, basert på Christopher Nielsens karakterer. Filmen fikk pris for beste film på Amanda utdelingen og beste film i Annecy (fransk animasjons-festival) Filmen ble produsert av Storm Studios. ( Eksempler på modellering, ferdig teksturert av Anders Finer, og animert: Samemafia, Trøtte Typer, Turister, Roy-Arnie og Jimmy, Trøndere)
1997-1998: Utstilling av airbrush – bilder (tegninger) på Cafe Sangam på Grunerløkka, Oslo
1996-1997: Jobbet med tegnefilmen Narverfredag av Christopher Nielsen, som rentegner, airbrushing av bakgrunner , maler og annet (eksempel på celler: Celle 1, celle 2, celle 3 = sammen)
1995: Assisterte Christopher Nielsen med airbrush-arbeid på forside til tegneserie-bladet Weltschmertz
1994: Assisterte Christopher Nielsen med airbrush-arbeid på albumet Alt kan repeteres, av Jokke og Valentinerne
1993: Dette airbrush-bildet ble brukt på coveret på cd`en Kykeliky av rocke-bandet Abra Kadavra
1993: Utstilling av airbrush – bilder (tegninger) på Kafe Tamara, hos Jorun K Hafstad, på Grunerløkka, Oslo
1990 – 1991: Jobbet som sivilarbeider for Framtiden i Våre Hender, og lagde en del tegninger for dem, postkort, skisse til genser-motiv
1988- (og noen år framover): Div. illustrasjons-jobber, bl.a. for bladet Ikkevold (eks. 1, 2), magasinet Manifest og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (eks. 1)
1986 – 1988: Westerdal Reklameskole(Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology) , grafisk linje (Skoletegning)
1984 (ca.) Begynte samarbeid med Fanzine-produsenten P-Productions (Geir Gjermstad og Tor-Arne Sandberg m.fl.)
1983 – 1985: Mine første betalte tegnejobber var for humorbladet Konk (som gikk konk)
1982-1985: Utgiver av Forum Tegneseriemagasin, (sammen med Ole Olsen og John Erik Hals) undergrunnsblad hvor vi publiserte egne og andres tegneserier. De tre siste ble distrubert av Narvesen (nr. 1 1983, og nr 3 1985 med forside av Lars A Fiske)
1970 – : Begynte å tegne, inspirert av Donald Duck, Sølvpilen og Tempo, første tegneserie ca 1971
1966: Født
Between 1996-97 Schei worked on Christopher Nielsen’s cartoon “Narverfredag”. In 2000 he learned to model in the 3D program Maya, and has since been working for several studios. Among them Storm Studios, on Nielsen’s animated movie “Free Jimmy”, “Max Manus” (modeled ship Donau) and the doll movie “Peter and the Wolf”, who received an Oscar. He also worked for Qvisten Animation for several years on Erling Loe´s “Kurt blir grusom”, “Pelle Politibil” 1 and 2, and “Rulletrappen”. The young artist has also worked on colouring Christopher Nielsen´s and Mikael Holmberg´s comics.
In recent years Schei has concentrated on his own expression by making digital print of drawings. He has exhibited at Gallery S9, Oslo, as well as Gallery Dragedalen in Bø, Telemark, and had works on display at Gummibaren in Drammen.
Before Espen Schei starts working he always has a picture in his mind. His works has clear references to politics and ethics, wether it be be the personal and social tragedies of drug abuse, animal welfare or us using far more of the earts resources than we can afford. He may also be inspired by expressions of emotions or moods, and likes to think of his pictures as poetic. Schei has an eye for details and his drawings often comes with an unecspected approach – as the rhino beeing served a human nose in “The Last Rhino in Serengeti”.
The artist prefers Schoellerhammer paper and starts drawing by pencil before he continues with marten brush or fineliner. In his early works he used airbrush for coloring, but has now switched to digital Coloring with Photoshop. Sometimes he also use photoes as references in his pictures.